Friday, 12 August 2016

Cara Batalkan Insurans SUNLIFE

Ok lah. Kali ni cerita pasal macam mana aku batalkan insurans yang aku pernah buat dengan Sunlife Malaysia Berhad. Ada dua jenis yang aku amik iaitu Sun protector dan Pelan 1P3. Dua-dua ni aku nak batalkan. Dengan itu aku pun buatlah surat kepada Sunlife tu untuk batalkan insurans tersebut.

Disebabkan ada dua jenis yang nak dibatalkan, jadi aku pun buat dua pucuk surat. Dekat surat tu mesti ada nama, no kad pengenalan, no polisi/sijil, dan kena ada sebab pembatalan. Hentam je sebab pembatalan tu. Dekat syarat-syarat diorang pun ada tulis yang kita boleh batalkan polisi insurans dengan apa jua sebab.

Contoh surat batalkan insurans. Ahh sudah, macam blurr je gambar surat tu. Harap boleh dibaca.

Lepas tu email dekat: wecare@sunlifemalaysia.com


Dalam masa tiga hari je terus dapat sms maklumkan yang permohonan untuk batalkan insurans tu dah lulus. 

Makluman lulus pembatalan yang dihantar melalui sms. Eh..? yang ni macam clear pulak gambarnye.
Jadi lepas ni dah boleh cari insurans lain yang lebih sesuai dan berbaloi dengan keadaan semasa kita. Ada apa-apa cadangan ke insurans mana yang best..? 

Orait..caw dulu

266 comments:

  1. hai amri, contribution yg kite byr tiap2 bulan tu boleh dapat balik ke? - thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai.. saya mmg x dpt apa2 refund. Saya pun lupa tak tanya diorang kalau saya boleh claim refund atau tak, sebab masa tu cuma fokus nak cancel insurans je. Mungkin boleh tanya pihak insurans kot pasal refund.. hehe sori ye.

      Delete
    2. Nak tnya hari tu ada pihak cimb call dan dia bagitau lh pasal sun life nie..dan dia tnya adakah saya setuju kalau rm78 dtolak dari account bank saya untuk pembayaran sun life..saya memang ada cakap yang saya setuju..tapi saya takde isi mana mana borang pun..dan saya belum sign mana mana surat lagi dari sun life nie..tiba tiba da kena tolak rm78 tue..sun lifa nie memang tak payah isi mana mana borang ke??

      Delete
    3. Memang tak ada isi borang apa2.... masa dia call tu, dia akan cakap panjang lebar semua. kalau kita kata setuju, then, kira kita dah buat insurans. so,kena hati-hati lain kali. Insurans yg lain2 pun buat style yg sama. Tiba2 call ckp pasal insurans then tiba2 tanya setuju atau tak utk buat insurans..Hmmm

      Delete
    4. Kalau semalam saya kata saya setuju harini saya nak cancel macam mana ya? Macam menyesal plak layan semalam ni tetiba menyesal

      Delete
    5. samaaa tercakap setuju. takfikir panjang sebab tengah sebok dengan anak. adoi. camne nak batalkan ehk. banyak tau dia nak amek tuuu

      Delete
    6. Aduhhh.. Baru dapat call tak sat Dari cimb.. Kita busy kerja ya kan saja apa dia cakap.. Berbaloi tak insurance tuu..

      Delete
    7. Sama la nk tanya jugak berbaloike insurance ni sebap die terangkan time kerja mne nk fokus sangat

      Delete
    8. Tadi saya ada tanya mereka memang tak bagi balik duit kita tu.

      Delete
    9. Saya pun dia ada call masa tengah kerja and saya cakap setuju je. Dia kata nak hantar policy dekat rumah. So sekarang ni saya nak batalkan policy saya mcmana? Banyak la dia tolak rm78

      Delete
    10. Alamakkk xsampai 5 minit pgawai bank bernama haliza ..ckap bende yg sama..saya ckp stuju la sbb xfokus..adoiiii cmna batalkan😬

      Delete
    11. Senasib laa dgn sye..
      Dia ckp ade promotion utk client for december birth..
      Rm100 for 15 years.. Any suggestions.?? Or any feedback about this.??

      Delete
    12. Yang call dari bank cimb adalah banca product. Dorg mmg offer banca product dr sunlife. Berbeza dgn product yg ada pada agensi.

      Delete
    13. tapi diaorang ada bagitahu kalau nak buat pembatalan ,duit akan dapat balik ..diaorang akan refund balik

      Delete
    14. mcm mne korg pnye rm78 sdangkan sye rm58 je.dan org 2 ckp rm58 la yg paling mahal.. sye dh mula xsdap hati nie.

      Delete
    15. Hai anissa... Betul ker duit dpt balik kalau batalkan insuran ni...?

      Delete
    16. Betul ke klu kita nak batal,duit akan dapat balik?sebab tanpa persetujuan dr sy,meka dah potong rm78..mohon penjelasan kpda yang tahu..tq

      Delete
    17. Alamak.. Mampoi gua. Baru jer pagi td kena time g cimb aktivkn debit kad. Sekali dia promote SunLink Istismar Plus. Dia sembang punya la best. Sekali search kat google bnyk org mengeluh. Ak sekali potong 500 tau td.. Hurm harei betoi. Mlm ni jg ak buat surat pembatalan. Masok asb lagi bagus. 500 tu klu burn xpe la. Jngn burn selamanya

      Delete
    18. knp saya buat surat pembatalan da seminggu tp tak dpt mesage pun . duit kene tolak lagi la

      Delete
    19. mcm mn nk bt pembatalan..

      Delete
  2. hai amri...nk tnye soklan same mcm atas...yg kite bayar bulan2 boleh dpt balik x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi.. kalau saya memang x dpt apa2 refund sbab pelan insurans yg saya amik bukan yang jenis sekali dgn saving. Amik insurans ni pun baru setahun lebih je. Mungkin awak boleh cek balik dokumen polisi insurans awak dgn pihak insurans..?

      Delete
    2. Salam Saya dari AIA Public Takaful, Kalau berminat nak tahu tentang plan Aia Takaful, bole hubungi saya di 0173292317. Nama saya Atta.. Terima kasih

      Delete
  3. perluakan perlindungan insuran berbaloi, meh wassap saya 0136940699

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Saya nak tanya, lepas awak email ke wecare tu, ada kena isi apa apa borang tak? harap reply.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.. sori lambat reply. masa saya buat pembatalan, memang tak ada apa2 borang yang pihak insurans suruh isi. Lepas saya hantar surat mohon pembatalan, saya cuma dapat sms yang kata permohonan utk batal dah lulus. Itu shj. Jadi, kalau kes macam cik ni saya x pasti. Sekarang mungkin prosedur ada sedikit perubahan. Maaf ye kalau post saya kurang membantu..huhuhu

      Delete
  6. As'salam bang,

    Mcm mne nk check, konfemkan no polisi dan jenis pelan? Nak terminate jugak ni...
    Rugi yg amat sgt.... Bawak sembang dgn ejen, diorg bukan nk tolong tapi suruh bertahan bayar dalam tempoh ikut polisi tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm..
      no polisi dgn jenis pelan boleh tengok dekat salinan polisi. Salinan polisi tu yang dokumen yg kita dpt masa mula2 buat insurans. Selalunya diorang hantar guna pos. Sepatutnya ada tulis kt dlm dokumen tu. Harap membantu.

      Delete
    2. petang,
      sa nak tanya,kmau kata no polisi tu yg dokumen yg kita dpt mas mula2 tu,maksud kamu borong ka..sa cuma terima borong saja jak dari email.tapi sa x isi pun kena potong nie

      Delete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Wah info berguna ni. Tq ya. Pening dah lama ...haha

    ReplyDelete
  9. Kalau nak batalkan melalui email cmne ea????kna ec borang jgak ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam.. Boleh ikut cara yang saya tunjuk kat atas. Buat surat lepas tu email sahaja. Kena tunggu dalam 5 hari bekerja nanti diorang hantar mesej samada permohonan utk pembatalan tu berjaya atau tidak. Tak de apa2 borang yg kena isi.

      Delete
    2. tapi selalu nye berjaya la kan

      Delete
  10. Assalam mir. Boleh pakai email saje ke amir?

    ReplyDelete
  11. Terima kasih bro. Aku baru saja batalkan tadi.

    ReplyDelete
  12. Nk tnya klau nk batal sunlife dh antr emel tp dye ckp nk srt rasmi n antr skali dgn surat pembataln yg dye bg...kt sni nk tnya klau nk batal kena isi borang pembatalan ka....ada surat dye ka???
    Tkot jgk skgi isi2 kena borang lain jenoh ...mohon pnjelasan

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. kalau ikut yg saya buat, hantar email sekali dengan surat permohonan pembatalan yg kita buat sendiri shj. saya dah buat 2 kali. tapi x de pulak pihak sunlife suruh isi apa2 borang. Tapi kalau diorang ada bagi borang, kena isi juga la. Mungkin pelan yg awak amik tu memerlukan borang yg spesifik kalau nak terminate. sy pernah buat lain2 urusan dgn syarikat insurans. mmg kadang2 diorang ada borang diorang sendiri. Andai kata rasa was2, cuba tanya call centre sunlife insurans utk kepastian. Tapi kalau tanya saya, mmg x de apa2 borang yg saya isi. Harap membantu & tq sebab bertanya.

      Delete
  13. Bang, maaf kacau, saya nk tny, pd 30/8/17 saya terima sms dari sun life malaysia bahawa pelan sun mozi shield-i(P)-DDP dh diluluskan beserta dgn dokumen kontrak. Jd kalau tak sign ape-ape dan tak buat bayaran lg, blh buat pembatalan terus saje ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat dek je.polisi terbatal sendiri nnt

      Delete
    2. Kau ade beli insurans sunlife?

      Delete
    3. maaf nak tanya..boleh ke buat tak tahu je dengan cara kosongkan acc kita dlm bank tu? tak kena apa2 tindakan ke lepastu? sbb sun life tolak bayarn bulanan tu melalui autodebit..bila dah terkena rasa cuak pulak..huu..tolong...terpedaya pulak..

      Delete
  14. kalau tak aktif atau batal memang sunlife tak bagi balik refund duit kita, sebab sy dah pernah cuba call minta refund tak dapat. Jadi hati2 kalau nak ambik insurans sunlife ni, ejen dia mulut memang manis.

    ReplyDelete
  15. Mslhnya saya x buat ape-ape bayaran lg. Yg ni sebenarnya dr cimb bank yg call saya kata ade pelan mcm ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btul tu..sy 2mgu lpas dpt pgilan dr cimb..mulut manis...smpai rasa tjebak..last2 rasa nyesal...tp lum wat apa2 byrn pun stakat ni..sy bg kosong ja akaun bank..

      Delete
    2. Sama lah dgn saya.. Saya pun dah tiga kali cancel kan insurans diorang. Harap2 lepas ni tak terkena lagi.

      Delete
    3. tolong... @zizo rizal boleh ke kosongkan je akaun bank tu? x ade ape2 tindakan ke yg dorang kenakan lepastu? adui sy terjebak ni...tapi belum buat ape2 bvayaran sbb baru harini dapat call tu..huu

      Delete
    4. Sy pun terkena.. Bulan jan 2019 baru nie.. Cimb yg call sempena bulan birthday katenye.. Menyesal sgt.. Sy mmg nk batalkan je insurans nie.. Masalah sy sekarang nie sy masih belum dapat polisi dr email seperti yg di janjikan oleh pihak cimb tu.. Mcm mana nak buat ye..

      Delete
    5. Emm saye baru dapat pagilan macam tu .terjebak lah niii .memang tak pernah amik insurans.tak thulahh berbaloi atau tidak .

      Delete
  16. Salam. Boleh tahu kenapa encik batalkan plan insurans ni? Boleh share disadvantages sunlife? Tq

    ReplyDelete
  17. Keluarga saya dah beli untuk saya dah. Jadi saya tak berupaya nak beli insurans lain. Adik ade beli insurans sunlife ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah, 2 hari lepas baru dapat call daripada cimb. Lpas tanya keluarga, diorang pun suggest beli insurans lain. Saya pun dah call sunlife utk cancel, alhamdulillah berjaya

      Delete
    2. Saya rasa insurans sunlife ni x sesuai dgn saya. Baik saya cari insurans yg boleh buat simpanan sekali. Sebab insurans mcm ni tak tau boleh dpt refund ke tak bila kita nak terminate di kemudian hari..

      Delete
  18. Nak tny, mengikut jadual yuran wakalah, sumbangan setahun sijil RM768.00. Lps tu peratusan yg dibyr 80%. Amaun dia RM614.40. Diikuti dgn peratusan sumbangan dibyr utk komisen 35%. Amaun dia RM268.80. Yg ni x termsk CBP utk manfaat utama. Tp kalau dh msk lain pulak harga dia. Sumbangan sethn sijil RM25.20. Peratusan sumbangan dibyr 70%. Amaun dia RM17.64. Diikuti dgn peratusan sumbangan utk komisen 10%. Amaun ialah RM2.52. Jumlah utk yg dh termasuk CBP ialah RM794.76.
    Dia kalau mcm ni kena byr brape sebenarnya. Sebab bulanan yg saya kena byr RM66.23.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.. Maaf sy pun tak tau pasal jadual pembayaran ni semua. Kalau ada apa2 yg boleh dikongsi bagi tau ye. Boleh la sy berhati-hati kalau nak pilih insurans nanti.

      Delete
  19. Kalau belum dpt no polisi camne nk terminate ye...boleh ke hantar surat tanpa no polisi? Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada dapat apa2 surat dari sunlife tak..? Kat surat mesti ada tulis no polisi.

      Delete
    2. Sy pon xdpt ape2 surat lg..tp smlm sy tgok dy da tolak acc..mcm mana yer

      Delete
  20. Kalau hntr Surat tanpa nombor polisi mmng la dia org x blh terima. Kena ade nombor polisi dia. Soalan saya, kan biasanya cimb bank call dia bgtahu mcm mane pelan insurans tu kan. Lps tu dlm masa beberape hari akan terima sms dr sun life kata 'nombor polisi anda telah diluluskan dengan dokumen/kontrak dan akan hantar melalui pos/e-mel. Lps tu terima lg sekali sms yg sama pd hari lain. Dh hntr melalui pos, dpt la dokumen insurans tu. Kat dokumen tu ade x nombor polisi dgn pelan tu sekali?

    ReplyDelete
  21. dh 3 bulan aku tk byar.. dy siap ugut2 lg klau tknk byr tggulah nnt aku btalkan heheee...

    ReplyDelete
  22. Salam bang tompang tnye kalo sy ambk insuran sunlife ni...sy byr dah 7bln...lpas tu sy dah xbyr dekt setahun
    .adakah sy akn dikenakn chrge ap2 sb sy xde isi atau submit ap2 borng utk buat pembatalan polisi sy.?

    ReplyDelete
  23. bang...sy nak tanye..sy baru je dapat call dr sun life ni tapi sy dah pon kata setuju utk bayar bulanan..tp skarag belum dpat ape2 surat polisi sbb kna tggu 7hari bekerja utk luluskan..so skarang ni utk sy batalkan, sy kena tggu surat polisi tu sampai pada saya ke? atau lepaskan sebulan dlu baru batalkan insurans ni? penolakan utk bulan pertama ni mcm mana pulak? nak ksongkan akaun atau bayar je? adoii kemurungan sy mcm ni..huu

    ReplyDelete
  24. saya ada dapat call dari sun life ni, mulanya mmg ingat takaful under cimb bank... sbb mula call dia ada sebut cimb bank ...
    lepas sembang punya sembang sy tanya balik...klu nak ambik takaful ni blh terus ke kaunter cimb bank ke...
    so die ckp sun life bkn under cimb bank ,
    ok xpa...
    then sy tanya lagi...incase nextime klu dah join takaful ni n nak batalkan ...
    duit yg kita bayar bulan2 tu dapat smula @ hilang mcm tu ja...
    so die jawab,
    boleh batalkan pelan tu TAPI duit yg kita bayar tu TIDAK AKAN DIBAYAR balik kononnya duit yg kita bayar bulan2 tu akan digunakan utk org lain PULA...yg STILL bayar n ambik takaful dengan diorg...
    SO BURN MCM TU JE LA KLU KITE DAH BAYAR N TERMINATE PLAN YG DI AMBIL...

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum..maaf tumpang share.. Untuk pelan Medical Card Takaful terbaik dari AIA boleh hubungi saya, Hani 017-544 6584 (ws)

    ReplyDelete
  26. nak tanya..no polisi tu nk refer kt mne ye..

    ReplyDelete
  27. Ishh.. geram jugak.. terpedaya.. banker cimb kol tanya pasal nak join insurans sunlife ni la.. untuk perlindungan penyakit berjangkit... belum lagi kata nak.. tup2 dah dapat email.. yg kena bayar bulan2 kat sunlife ni. Menda apa ntah. Esok nak kol batalkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jemy empire dah batal x? Saya pun nak tau jugak cara. Sy baru terkena tadi. Belum potong.

      Delete
  28. Saya baru apply kemarin. Boleh batalkan?

    ReplyDelete
  29. Sy dah join..mnyesal ikut sunlife ni, lpas buka acc syarikat, ejen cimb tu ckp ni saving.siap tolak rm400 utk autodebit..lpas tu tolak rm600 siap2 utk 3bln..huhuhu..jgn terpedaya dg jnji manis ejen cimb, dorg tipu konon saving tp rupanya..lahanat..habis duit tolak bln2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah batalkan blum? Cara btalkan camna?

      Delete
    2. rugi simpanan habis macam tu kan...takpe,kalau nak tahu ada satu skim simpanan dan perlindungan takaful serendah RM30 sebulan sahaja.Maksudnya kita menabung hanya RM1 sehari.untuk info selanjutnya bolehlah hubungi saya 0174612862-Ainul Mardhiah Ejen Pemasaran Online SSPN1M.terima Kasih

      Delete
    3. Abis encik dah batalkan belum??saya pun terkena mcm encik jgk...nak buka akaun syarikat lepas tu dia ajak join insuran ni...terpedaya juga...dia tolak siap2 rm1200 tuk 6 bulan...jd sebulan kena bayar rm200...nak batalkan jgk la macam ni

      Delete
    4. Same saye bukak acc current cimb ttbe suruh saye join.. tapi xtolak lagi.. boleh ke cancelkan

      Delete
    5. Huhu..samala i..tolak rm400 terus sdgkan monthly just rm200..surat kontrak Tak dpt LG..esok kna cek balance Kat CImb n nak kluarkan smua duit.menggigil dah Ni...kalau husband I tahu..matilanak...

      Delete
  30. Salam mcam mna nk tau no plisi insurans tu?? Sya bru lgi tpi memang sya rsa mcm trkna skit la dgn sunlife ni psai 2 blan x ptong 100 lpas tu bla dia mai ptong 300 skali gus dlm acc sya...bla sya call dpa hbaq yg tu psl 2 blan tnggakan dpa tmnah dgn blan bru plak jdi 300..pnaihh ja aq dngaq..

    ReplyDelete
  31. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  32. Assalamualaikum . 2 hari yg lepas Sya ada dapat panggilan dari CIMB dan dia mmberitahu tentang Pelan Sun Mozi Shield-i dan SunLife takaful berhad Malaysia .tapi sya dah kata sejutu utk pemotongan bayar bulanan..tp skarag belum dpat ape2 surat polisi sbb kna tggu 30hari bekerja utk luluskan..so skarang ni utk sya nak buat pmbatalan, sya kena tggu surat polisi tu sampai pada saya ke? atau lepaskan sebulan dlu baru batalkan insurans ni? penolakan utk bulan pertama ni mcm mana pulak? nak ksongkan akaun atau bayar je?
    Sbb penolakan Pertama dia dah tolak . Minta tolong sape² yg pernah join SunLife takaful berhad Malaysia . Mohon bagi penjelasan kepada Saya . Mohon sangat Saya ingin buat pembatalan jugak

    ReplyDelete
  33. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  34. salam. aku baru je dapat call tadi daripada cimb bank. diorang call ofis pulak tu. aku rasa cimb bank dah bocorkan no. telefon ofis aku kat insuran sun life ni. sial betul.
    panjang lebar org dia duk promote insurans. mmg aku cakap tak berminat la dari awal. tp dia nak cakap jgk sampai habis cerita dia tu. ada la dlm 10-15 minit aku dgr dia duk bercerita.
    last2 aku cakap tak payah cerita banyak2, mmg aku tak berminat. baru dia nak letak fon.
    aku pun bodoh jgk gi layan cerita insuran dia. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama la kita... saya pun mmg xnak tadi.. tp sbb dia smgt nk explain sy kesian dgr je la.. huhu next, apa jd kat awak ye? Diorg ada deduct jugak x? Sbb mcm senang sgt pulak diorg nk potong duit dr ac ni.. risau pulak sy kalau diorg ckp sy yg nk sedangkan sy xnk.

      Delete
  35. Salam, dapat call hari ni. Bulanan rm 50 something. Lama sembang, "500 orang terawal yang dipilih bla3" ak kata ok. Google nombor caller and baca2 review kat lowyat forum dll terus ak clearkan duit dalam bank. Ada review kata biar 2 3 bln nt polisi terminate sendri. Pengajaran ak dpt, jangan kata ok kalau x paham 100% n jgn deal nak insuran melalui telefon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Update..hari ni ak call sunlife mnx nak cancel, tp sbb mggu CNY kena kall isnin dpn. Dalam masa tu jgk pagi smpi tghari dapat kall dari cimb byk kali ak x angkt smpi la pkl 3 dpt kall ak agkt mnx cancel, done.

      Delete
    2. kalau nak cancel boleh by call ke? baru dapat panggilan dari sunlife tadi dan saya bersetuju. tapi sekarang saya ubah fikiran sebab rasa cam tak berbaloi

      Delete
    3. Saya baru dpt pggilan tadi. Igtkan mmg dari cimb. Hmmm. Nyesal plak. Saudara dah cancel belum. Kalau dah boleh kongsi caranya?

      Delete
    4. Dah cancel, aq dpt call dr sunlife mnx verify detail lg skit so ak terus mnx cancel benda ni. Kalau nak cancel kena call sunlife center. Kalau dia dah proses and tolak duit mmg terpaksalah ikut cara blog ni buat. Nak selamat clear dulu duit dlm akaun kalau x nak kena tolak.

      Delete
  36. Duit saya cimb habis ditelan rm 800.sila berhati hati dengan perempuan cina yg bekerja di cimb kluang di tingkat bawah.mereka pakar menipu orang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yep, teruk betul. Bnda sama jadi dkt org lain. Agent x mention nak tolak terus 3/4 bln mcm tu.

      Delete
  37. No polisi tu no sijil ke macam mana

    ReplyDelete
  38. No polisi tu no sijil ke macam mana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen ke 12 ad mentioned. No polisi ad dkt dokumen masa baru buat insuran tu ataupun dapat by pos.

      Delete
  39. Salam. 5 hari lpas dpt msg dr sun life malaysia menyatakan...Thank you for signing up as our client..." masalahnya, sy xpernah sign ape2 agreement dgn sunlife utk insurans...what to do?

    ReplyDelete
  40. Salam. Saya baru je dapat call tadi. Mula2 tak berminat at last terjebak jugak. Lepas baca yg orang reply kat sini terus menyesal. So how nak cancel benda ni before dia tolak duit or hantar any surat kat rumah? Kene call terus ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm.. Kalau kita dah setuju masa cakap dkt telefon, masa tu terus automatik kita dah buat kontrak. seeloknya kena call terus. Dulu sy lepas habis telefon, terus dpt sms duit dkt akaun dah kena tolak..

      Delete
  41. Assalamualaikum semua, saya baru sahaja cancelkan polisi insurans sun life ni. sun mozi shield, takaful suria, sun medic direct.

    soalan saya adakah pembatalan ni dikenakan penalti atau denda ? sbb smlm akaun saya auto debit rm285 ke Sunlife akaun. itu yg xbest tu

    ReplyDelete
  42. sama terjebak.. agak dah,insurance ni mcm tak kena je.. hmm.. baru je tadi dpt panggilan.. mcm mana nak cancle ni...

    ReplyDelete
  43. kenapa nak terminate insurance sunlife ni ye ?
    saya pn simb ada call and sya dah join and start bayar almost 3bulan. Boleh share ?

    ReplyDelete
  44. kenapa nak terminate insurance sunlife ni ye ?
    saya pn simb ada call and sya dah join and start bayar almost 3bulan. Boleh share ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab pelan sunlife yg saya amik tu tak sesuai dgn saya. Kalau boleh sy nak insurans yg sekali boleh save. Sbab alang2 amik insurans & byr tiap bulan, baik amik yg bersesuian dgn keperluan...

      Delete
  45. Hai, actually saya pun dah dekat 8 bulan under sun life ni.. termakan kata2 manis org dari cimb.. bila nak confirmkan balik, tanya duit akan refund ke tak, rupa-rupanya tak pun.. haishhh rasa geram pulak, sbb yg dorg tawarkan waktu kol tu plan yang biasa2 kalau sakit sebab gigitan nyamuk dan accident kalau sehingga kurang upaya/mati.. ni plan mozi shield tu jugak, auto debit dari cimb rm78~.

    nak batalkan sunlife ni. sebab rasa tak berbaloi untuk cover diri..

    Just nak tanya, after dah batalkan, auto debit tu akan still jalan ke???

    ReplyDelete
  46. Saya paling menyampah dengan Sunlife lebih banyak menipu. Dah takingat bila start buat dan rupa2nya makin bertambah-tambah pulak plan bila dia call kata nak upgrade la apa la. Dah time busy2 malas nak layan dan kesudahan dah cancle dah polisi dengan Sunlife. Siap ada 2 polisi yang tah apa2 bila daftar online tengok acoount ada pulak didaftarkan oleh agent cimb macam haram lagi tah sapa2 punya kerja sejak tahun 2014. Saya batalkan melalui wasap send surat macam encik buat tu last cancle bulan nov 2017 tapi yang kelakarnye asik ade je auto debit bila call bank kata dari Sunlife. Hantar wasap depa kata dah batal dah tu nak tengok penyata macam bodoh je sistem last2 kata nak ambil tindakan depa send wasap kata ada lagi 1 polisi buat melalui panggilan telefon tahun 2014 ape gile la masa batalkan polisi tu tak bagi tahu sedap2 tolak duit dari account. Bila dah start maki depa malas layan wasap suh contact customer service. macam bangang Sunlife

    ReplyDelete
  47. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  48. Saya dah 3 bulan dapat email dari sunlife. Saya takde angkat call dari mana2 cimb or insurans. Tiba2 dapat email yg saya dah ada insurans. Tapi duit dalam akaun saya tak ditolak pun.

    ReplyDelete
  49. Nak tanya..kalau kita biarkan je akaun kita kosong ataupun ttup akaun tu mcm mna yee..diorang akan call kta lagi ke..atau akan tlak melalui akaun bank kita yg baru?

    ReplyDelete
  50. salam bro no 03 2036 3000 tu no scammer ke ? psl dia call dia ckp dari sun life malaysia . aku call blk diorang xangkat

    ReplyDelete
  51. Sya pn Baru tdi dpt panggillan yg sama..
    Ade dgar gk ckit penerangan knonnya wakil dri CIMB tu..
    Then, ckp dkt dye..
    Maaf sya x berminat..
    Dy blz mmg lr x berminat, x dgar lg..
    Sy blz lg..
    Maaf sgt sy mmg x berminat..!
    Bgi salam then matikan panggilan..
    Jujurnya..
    Secara peribadi..
    Pda pendpt sy, APA-APA JENIS TRANSAKSI YANG KURANG JELAS JANGAN TERPEDAYA..
    Mnakutkan btol..
    Dan klu nk buat perlindungan insurances biarlah selidik betul2 baik buruknya dan jelas ttg itu..
    Pda tahun 2012 sy pernah dtg bank nk buka account saving, ttp d tawarkan pelan2 yg mcm2..
    Agknya msa tu pn bodoh gk.. huhuhu
    Akhirnya sy terjebak dlm life insurance..
    Kena ingat tidak ada duit free yg akan kita dpt tanpa berusaha..
    Dlm penerangan knonnya cimb tu pda sy ckp x perlu byar apa2..
    Tpi ada gk kwn2 yg duit kna tolak..
    Bkn lh berburuk sangka tapi dlm bab2 duit ni manusia boleh fikir mcm2..
    Bagi kwn2 yg laen moga2 sentiasa berhati2..
    Jgn layan lh sebarangan panggilan yg x jelas dari mna2 @ mesej k @ape pelan yg entah ape2..
    Bab2 duit pls jgn terpedaya..
    Cari duit bukan senang..
    D orng senang, asal ada duit ckp manis ckit..
    Dapat lh..
    Bulan2 msok..
    Selidik betul2..
    Mna ada duit free..
    Smua kna usaha..
    Jgn smpi kna tipu..

    ReplyDelete
  52. terkena jugak haritu , taktau lah kenapa bengap sgt pergi setuju then tahu2 duit kena tolak baru lah nak rasa mnyesal , nak buat cancelation just call je customer careline , nnti dia cancelkan dan akan refund balik duit kita selama 14hari

    ReplyDelete
    Replies
    1. customer careline sunlife ke kak?? saya baru tadi kata setuju. lepas tu nak cancel balik mcm mana ye? call balik no tadi cakap not office hour

      Delete
    2. Btl ke klau nk cancel just call careline sunlife je???

      Delete
    3. Dapat ke refund balik? Customer careline bgtahu saya tak bileh refund. Sunlife refund balik duit akak ke?

      Delete
  53. takperasan dah berapa bulan duit kena tolak ;-( masa sunlife call tu saya punya bengap pegi layankan dia. niat nak tahu je pasal insurans tu sebab nak compare dengan insurans lain. tapi saya tanya dia betul2 selagi saya tak hantar pape dokumen yang pihak sunlife nak duit saya tak kena deduct kan. and dia kata ya. tu yang tak kisah dah lepastu. tup2 kena tolak duit rm100 pulak tu dah lama dia start tolak...huaaa nak nangis je ni tak dapat refund duit balik wehhhh. anyone ada cara tak nak dapat balik duit yang dia tolak tu ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. sampai skang kena tolak juga ke? saya pun ada dapat kol

      Delete
  54. first sekali terima kasih pasal posting Topic Sunlife Malaysia cancellation ni.
    Saya dah email Sun life minta borang untuk cancel. sebab potongan dari 2016 rm350, kalau lapse , seklai next month dia potong rm700 gila lah tak tahan.
    so lepas dapat borang tgh isi borang saya email dorang tanya berapa dapat refund dan saya kata mustahil tidak ada refund saya minta dia call lepas jam 5pm.
    DIa call dan bagitau ye ada refund dalam RM2k lebih so saya kata ok saya setuju dan akan proceed cancel policy ni. tgh isi borang dekat muka surat akhir kat bahagian bawah tu ada pula section 'partial withdrawal' saya tanya ( melalui email) apa benda ni? boleh ke buat pengeluaran separa, dia kata boleh fuhh dan sekarang saya tgh nak cari balik policy berapa jumlah minimum boleh dikeluarkan.

    nota kaki:- better sebelum batalkan tu atau submit borang cancellation , tanya berapa refund kita boleh dapat balik sebab kita dah buat pemotongan kira banyak tu. ok tu sahaja info saya dapat.
    tq untuk topik ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh share tak cemane awk emel ke sunlife tu?

      Delete
    2. 1. bagitau terus nak cancel
      "I would like to cancel my SUN LIFE insurance. please respond on how to do that thank you.Stated below are my details"
      name:
      IC:
      Phone:

      2. Dia akan balas within 24hours. Lepas dia balas dia akan attach borang cancelation. Sebelum isi dan submit tanya/paksa dia tentang refund
      "Hi Sun Life Malaysia,
      Will there be any refund for this cancellation surely there must be something?"
      Dia akan balas email tak boleh disclose ammount dalam email, so minta dia call kita pada waktu yang sesuai. Saya minta call jam 5.pm tepat, dia call 5.28pm hari yg sama. Dan dia akan disclose ammount yg kita boleh dapat. kalau nak tanya apa2 tanya terus time tu.

      3. lepas baca terms borang tu rasa mcm rugi pulak , trus email balik kata sedang memperitmbangkan untuk cancel policy.
      "Thanks so I was reading through the form right, and it says
      partial withdrawal, (btw at this point I haven't decided to cancel my policy yet)
      it says Fund Type and Total, How do I know which is which , I mean how much can I partially withdraw?
      Btw could somebody call me regarding this? Thanks."
      Ha yg ni lewat sikit dia respon, so pagi tadi amik keputusan untuk ke CIMB branch terdekat tanya staff mana2 yg handle Sun Life Insurance. So bagi IC dia akan cari poicy number dan dia bagitau jumlah sedia ada, dan berapa minimum boleh withdraw. Alhamdullilah boleh la juga cover untuk Raya ni. Mcm biasa isi borang, bagi IC dan number account dia kata akan masuk dalam seminggu atau awal lagi.
      Harap membantu.

      Delete
    3. Jadi maknanya boleh dpt refund balik lah kan?

      Delete
    4. 01.06.2018 saya emel kpd sunlife batalkan polisi. Alhamdulillah pada 08.06.2018 mereka refund duit saya $880.68.

      Delete
    5. Kita kena paksa dia cek polisi kita dan bagi tekanan bahawa mustahil tidak ada refund sbb dan lama buat potongan.. Itu yg saya buat..dan minta dia call kita pada masa yg sesuai.

      Delete
    6. Assalamualaikum.. nk tanya, saya pun nk terminate jgk sun life ni.. blh bg e-mail diorang x utk sy e-mail inform nk terminate sun life ni? Boleh kan minta diorang refund amount yg kita dh bayar kpd sun life?

      Delete
    7. Boleh tahu email sun life apa

      Delete
  55. Baru ja terima call dari agen BIMB berkaitan Sun Life Takaful. Dia gelar aku ni senior citizen. Kita ni muda lagila. Tak tahu la baru dengar ceramah dia, tak confirm apa2 pun. Lepas ni nak kena check akaun la takut dah kena potong. naiyaa oo.(No. Tepon dia 0327261382) Sila layari di https://www.sunlifemalaysia.com/SunLife/files/87/87a5beb5-f2b5-45b6-8e1c-860057d40faf.pdf

    ReplyDelete
  56. Geram betul dengan cimb Dan sun life ni...rasa nye certain cimb je yang selalu push customer amek sunlife ni..sebab saye bukak current account di cimb rawang dan dia kate wajib amek antara 2 product.. Jd die suggest amek sun life ni.. Staff tu sekali pon tak sebut yang ini adelah insurance.. Dia kate ini saving.. Memang vavi prangai.. Balik2 Google baru tau ni insurance.. Bile tanya Cimb uni malaya mereka kate tak perlu pon ambil product.. Geram betul.. Macam la kita ni tak ade kerja nak ulang2 pg cimb tu

    ReplyDelete
  57. Surat tu kita kena tulis sendiri ka..baru hntar..bgitu ka..atau ada cara lain yg sng..pkai sms ka atau cara lain..nak kc kancel jgk ni..bdoh2 aku rasa

    ReplyDelete
  58. Asslmualaikum. Tadi orang Sunlife call nak approach product baru dia Takaful Haji Suria (existing Sun Protector). Ada benda ni semua sebab mak yang amik so insurance tu akan deduct acc dia untuk saya. Kira insurace atas nama saya tapi yang membayarnya mak saya. Then dia call cakap plan baru ni akan dapat pulangan kerap dan lebih. So duit akan deduct kat saya dan saya akan dapat pulangan balik itulah. Saya ingat insurance yang deduct duit mak saya macam automatically terminate lupanya saya kena terminate sendiri. Saya rasa macam saya kena tipu pula. Mungkin saya terlampau noob sangat kan.. kalau saya tak teminate, duit mak dan saya dia deduct. dah double pay pula.. agak2 boleh tak saya cancelkan tak produk baru cimb insurance ni sebelum dia deduct duit saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bleh nk trminate kan sndrir tpi pyah skit dpa mntak mcm2...tpi sya brjaya buat...mkan msa dkat 1 blan sya buat psal bsa la kan bat sndri2 sja

      Delete
  59. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  60. assalamualaikum. good morning alls. Selamat Hari Raya.
    nak tanya ni, kalau kite baru je buat tp 1st paymet trus bayar untuk 2 months tu. 400 tu dorg kata takkan refund blk. betul ke?

    ReplyDelete
  61. Salam Saya dari AIA Public Takaful, Kalau berminat nak tahu tentang plan Aia Takaful, bole hubungi saya di 0173292317. Nama saya Atta.. Terima kasih

    ReplyDelete
  62. Yg mne satu no polisi , no sijil or no kontrak induk ?

    ReplyDelete
  63. Saya pun ada masuk juga ini masa saya buka buku saya masuk satu bulan 100 tapi dia cakap lepas tiga tahun duit yang kita bagi 100 tu dapat balik betol ke macam tu siapa yang tahun sila maklumkan kepada saya ye

    ReplyDelete
  64. Buat surat pas tu hntr gambar melalui emel ke

    ReplyDelete
  65. Kalau kita call pejabat boleh ke saya tak pandai nak emel

    ReplyDelete
  66. Salam. Pakcik pun baru terima call dr agent cimb tu. Pakcik silap pergi setuju bab ini. Bila baca komen² di sini, rasanya pakcik tak nak lah insuran sum mozi shield-i ni. Adakah pakcik perlu call talian 1 300 88 5055 yg di berikan dari agent tu untuk cancel semula insuran ini? Pakcik harap ada yang sudi membantu agar pakcik dapat cancel insuran tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun kes macam pakcik. Saya baru je call nombor tu untuk cancel. Nanti customer service akan minta no i/c dan no acct cimb kita untuk pembatalan. Pembatalan ambik masa 7 hari waktu bekerja. Kalau still ada penarikan dari acct, Sunlife akan refund balik dalam tempoh 14 hari waktu bekerja. Nombor careline ni selalu busy, nanti operator akan minta tinggalkan no telefon then customer service akan call kita balik. Harap membantu 😊

      Delete
    2. No polisi tu sma ke dgn no kontrak..?

      Delete
  67. Sy pun baru je dpt panggilan dari CIMB td psl insurans Sun Life dan sy telah setuju untuk join..tp skrg rsa mcm nk cancel pulak???blh ke cancel walau diorg blum hntr ape2 surat lg???

    ReplyDelete
  68. Salam..nk tnye..hai amri.. Sy pon ad dftr.. Tp wktu dftr ritu dy gtaw boleh refund blik duit tu klu dh ckp 1500 .. Ni kire dh lbh.. Tp still kne trk duit.. So cmne nk bt ek?

    ReplyDelete
  69. Nak tanyaa kalau kita batal terus, boleh refund balik ke duit kita sebelum nie??

    ReplyDelete
  70. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  71. Nak tanya. Masa bulan 3 ada ejen sun life call offer insuran. Saya daftar tapi dalam akaun saya takda duit sampai sekarang. Agak2 insuran tu masih berjalan lagi ke atau dah terbatal?

    ReplyDelete
  72. SAYA PUN TERKENA..ADALAH DALAM 3 BULAN BERTURUT KENA POTONG MYR63.32 (SEBULAN) PADA HARI KEMASUKKAN GAJI...LAST2 SAYA KELUARKAN HABIS DUIT GAJI SETIAP KALI MASUK.MASUK SAJE GAJI TERUS WITDROW HABIS...komen saya disini,sebab kita study dulu ambik bidang komunikasi,perbualan telefon untuk mencapai satu persetujuan adalah satu cara komunikasi tidak berkesan disebabkan gangguan komunikasi (barrier of communication)..mungkin mase tu kita tengah sibuk, belum dapat faham 100%,atau macam terpaksa untuk menjawab " ya,saya setuju" atau sebagainya..........so,jangan layan lah panggilan telefon .perbualan hanya sekali tapi pemotongan berkali-kali..

    ReplyDelete
  73. Baru 2 hari lepas terima call dari 0327661252 bagitahu bank islam ada bagi saya peluang Sun Mozi Senior protection. Saya dah temakan kata2nya dan cakap setuju, dan bila saya baca komen disini terus saya kosongkan acc Bank Islam dan akan membiarkan acc dormant. nasib baik belum ada potongan, cuma adakah skim tersebut akan terbatal dengan sendirinya?.

    ReplyDelete
  74. sama mcm sy..br dpt kol td..masa tu busy kije trs setuju jerk..adoi macam mana ek nk batal?kene kosongkan akaun bank je ke?scra automatik blh terbatal tak??

    ReplyDelete
    Replies
    1. samala baru td dpt kol bole setuju plk.. sblm die buat pemotongan better kossongkan act.

      Delete
    2. awak boleh batalkan and dapat refund blik..Cuba call Sun Life di 1300 88 5055 utk further explanation.. wat masa skang kosongkan account dulu..sy sbb x sempat nk kosongkan acc dah kena deduct pon.. :'(

      Delete
  75. Salam..saya pon kelmarin baru dpt panggilan cimb..Die offer pasal Sun Life insurance ni, and harini account sy kena deduct RM78.15 without dpt ape2 polisi or isi borang. N then td sy dah call org Sun Life di 1300 88 5055, die explain dlm mase 15 hari kita dah dpt polisi tu, kita boleh cancel and dpt blik refund tu. Dorang akan bantu kita wat sume proses tu. Harap dapat membantu sume :)

    ReplyDelete
  76. Nak tanya kat polisi tuh dia kata kalo tak bayar dalam tempoh tenggang 60 hari dia kata sijil terbatal. Memang confirm batal ke?

    ReplyDelete
  77. Yang pasti nya sun life ni penipu..kalu kita nak tarik diri satu ari nanti..tiada pemulangan wang semula..sebelum join dia org memang bermulut manis..so berhati2 pada yg belum kena.

    ReplyDelete
  78. Assalamualaikum . Kalau ikutkan Hari ini saya pergi Cimbank .untuk cancel insuran sun Life . Saya baru ambil bulan lepas dia tolak RM400 untuk 2 bulan . Saya tertanya- Tanya ambil insuran berbaloi ke tidak . Berbaloi Kita sakit insuran cover . Saya ada tnya pendapat org lain .Ada ckp negative n positive .. saya Ada Tanya kalau Kita cancel .dia akan refund balik duit Kita dalam 2 minggu .Hari ini saya Tak dapat cancel.. insuran pihak Cimbank yang saya daftar itu ada appointment .. esok baru saya pergi cancel. Dia cakap insuran n macam saving ..kalau Kita saving sebulan RM200 dah setahun RM2400. saya fikir macam itu .. Kita akan dapat balik dalam setahun RM2400 .tapi Tak .dari penjelasan dri insurance Cimbank. Simpanan akan Ada bahagian utk pelaburan. Tahun pertama 40% daripada RM2400 akan masuk akaun pelaburan dgn purata pendapat 2%- 9% setahun ..pembahagian in akan berjalan selama 6 tahun utk takaful.jika Tak pernah berlaku apa2 .tak pernah claim,simpanan akan lebih tpi 3 than pertama baru byk utk keluarkan itu pown Tak banyak .. kalau ikut pengiraan saya simpan sediri 3 tahun RM7200.(tapi Tak dapat nilai macam itu)
    Daripada 2400
    Tahun pertama 40%
    Ke2 60%
    Ke3 70%
    Ke4 80%
    Ke5 90%
    Ke6 90%
    Ke7 100%

    Bahagian peruntukan sumbangan ini yg akan masuk dalam tabung nilai tunai.maksudnya drpd 2400 tahun pertama 960 akan dilaburkan dengan Kadar 2-9% .Hasil keuntungan tu yg boleh dikeluarkan ..
    Takaful memang panjang tempoh dia don't 7 thn baru 100% drpd 2400 semua ke akaun nilai tunai.
    Takaful pelaburan bukan utk manfaat keuntungan.sebab ia lebih kepada pelindungan . manfaat matang bila Kita ditimpa musibah seperti hilang upaya @ meninggal dunia Waris akan dapat nilai tunai (hasil pelaburan simpanan) Dan jumlah pampasan..

    Kalau ikut hati Kita kerja Cari duit simpan utk kegunaan emergency baru guna.

    Kenapa say nak cancel insuran ini .
    Bagi saya tak berbaloi sebab tak Ada keuntungan ..kalau saya saya sakit saya pergi hospital kerajaan @ klinik panel kerja Kita .

    Kita pekerja Ada caruman socso..Kita boleh claim (tertakluk & syarat ).

    Yang penting,Doa2 yg baik ,sakit ,penyakit .Allah yang tentukan.

    Yang baca komen, boleh bagi pendapat tak .

    Betul tak tindakan saya ambil untuk cancel insuran sun Life.

    Rm200 boleh saving sendiri
    RM200 untuk duit Belanja.

    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi fatin 🙋

      Sy zai, agent insurans... Tp cerita yg akan sy share ni ni adlh real case sy sendiri. Bukan terjadi pd saya. Tp to one of family members..

      Abg ipar sy baru2 ni excident motor semasa pulang dari kerja. Ade moto lain langgar moto dia, dia terpelanting. Nk dijadikan cerita, dia dihantar ke hospital goverment yg terdekat utk rawatan. Kaki dia patah, dan perlu masuk besi. Dia pekerja swasta, n malang sekali dlm kes dia ni, syarikat dia mmg xde medical benefit.. wife dia pun pekerja swasta, ada medical cover tp company x cover spouse. Nk dijadikan cerita, before pembedahan takes place, dia perlu bayar duit deposit, sbbnye dr nak masuk plate dkt kaki. Kos masuk besi, mmg mana2 hosp gvrmnt x cover. Patient kena baya sendiri. Deposit tu dia kena bayar rm2000++. Dia masuk hosp pkl 3 pagi, n pkl 11 pagi br nurse inform dkt wife yg perlu bayar deposit before proceed surgery. Bayangkan dlm tempoh menunggu tu, xde rwtn diberi pd abg ipar.. dia di wad emergency,, tp dlm ward tu pun masih ramai lgi org lain yg perlu attention nurse/dr.. nak x nak mmg kena tahan je la sakit tu. Lepas dh bayar deposit, alhamdulillah dpt turn tuk bedah.. before bedah tu, abg ipar perlu berpuasa.. bila dh masuk bilik bedah, tetibe pembedahan dia kena pstpone sbb dr terpaksa dahulukan satu patient lain yg lebih kritikal dr abg ipar.. so dia kena tgu another day tuk dpt turn. Again, dia kena berpuasa 12 jam before another surgery attempt.

      Sampai waktu tuk 2nd attempt, heartbeat abg ipar x stabil.. so dr x boleh nk proceed surgery... kena tgu lagi another day, after dh stabil tu, baru dr boleh proceed surgery.

      Alhamdulillah on 3rd attempt berjaya.. semuanya ok. Tp cuba bayangkan, suffers yg dia lalui for those few days.. about socso, yes mmg adaa tp cuma boleh claim after discharge.. after discharged 3bulan dia x dpt bekerja.. n company hanya bayar gaji dia for 2 months.. lgi sebulan tu, xdpt gaji.. sbb mmg kontrak syarikat dia mcm tu..

      So dkt situ boleh nampak, as long as u work with a company insha allah u will have insurans cover n normally max around 50k per year. If amount tu lebih, kena bayar sendiri. N bila x mampu bekerja, mmg company xkan bayar gaji. Usually,Maximum company beri tempoh smpi 6 bulan gaji if sesorang tu x dpt bekerja kerana masalah kesihatan. If after 6 bulan still x fit utk bekerja, cmpny akan bagi kata dua..

      Before accident tu, sy mmg tergerak nak suruh abg ipar sy tu ambil insurans.. tp due to certain reason, sy x pujuk dia tuk ambil insurans.. sy insurans agent, tp bila berlaku hal mcm ni, sy rasa terkilan... Sy agent insurans tp x dpt nk tlg dia..

      After kemalangan tu, baru dia rasa mmg perlu utk ada medical card. Sbb dia dh berdepan dgn situasi x terduga. At least bila ada medical card, dia ada better option utk dpt rawatan, n secara x langsung dpt bantu diri dia masa dia x dpt kerja for 3months.. insurans ada bagi elaun kemalangan n elaun wad sbgi ganti gaji yg dia x dpt sewaktu dia dlm mc..

      Lagi2 sekarang ni kbnykn harga barang dah naik. Same goes to medical cost either in goverment or private. Kalau biasa ambil ubat di hosp gomen, mesti akan perasan ada certain ubat yg gomen dh discontinue tuk jimatkan kos beli ubat. N diorg menyeru utk org awam pulangkn ubat yg diorg x nak.. jgn bazir ubat.. mostly semuanya sbb kenaikan kos. Masa sihat, mmg duit tu perlu, tp masa sakit, lagila perlu duit tuk kos rawatan, kos ulang alik hospital, kos beli alatan/tongkat/kerusi roda, kos sara hidup.. kadang2 duit 10 tahun simpan boleh habis dlm masa satu hari atau belum tentu cukup tuk tampung kos rawatan atau sara diri lepas dah sakit. Medical card boleh bantu kurangkan beban kewangan tu.

      Cadangan sy, kalau mampu, sediakan pelan medical tuk diri sendiri... Berserah dan berdoa pd allah mmg perlu. Tp kita juga perlu bersedia dgn dugaan yg mungkin dtg.

      Anyway it's up to u kalau nk cancel insurans tu... Sy just sharing apa yg sy rasa.

      😊

      Sorry taw.. taip panjang2. Huhuuu 😅

      Delete
    2. Intresting
      Blh bg no contact x untk tnya psl insurans

      Delete
    3. Awak agent insurance apa ye? Kalau insurance SUN SAVE ASSURED under Sun Life okay tak?

      Delete
  79. Aku pun baru kena ptg tadi..ceh ter setuju jugak..pastu mcm xyakin tkut scammer bagai..sy call cimb blok kad n cimb click sy..belum smpat potong lgi..

    ReplyDelete
  80. Assalammualaikum ,nak tanya ,no .polisi tu yang mana .No .sijil ke No .kontrak induk ,saya nak batalkan seceoat mungkin ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. no polisi tu boleh tgk kat msg yg die ade bg kt phone

      Delete
  81. hy slmat pagi bgai mna nk cancel nma daripada sunlife

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sent email dkat sunlife malaysia..taip nk cancel je..nti tgu sunlife reply..

      Delete
  82. saya pon kene tolak banyak.. rm150..
    nak cancel.. tapi x dapat refund..

    ReplyDelete
  83. Saya dah tulis surat dan email kan kt sunlife ..lepastu dia balas kat email kena lampirkan surat yang telah lengkap ditandatangani (secara bertulis) untuk tindakan selanjutnya.. apa perlu saya buat? Surat macammana yang dia nak tu? Saya betul2 tak faham..tolong saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. awak boleh batalkan and dapat refund blik..Cuba call Sun Life di 1300 88 5055 utk further explanation..saya dah dapat pon refund tu :)

      Delete
    2. knp saya tak dapat balik ye, duit pemulangan tu, dia kata saya tak layak untuk dapatkan balik sebab dah hbis tempoh percubaan,

      Delete
  84. saya baru hantar emaill.. terus diorang reply

    Pelanggan yang Dihargai,

    Terima kasih untuk emel anda dan kami akan memberi maklumbalas kepada anda
    dalam tempoh 24 jam dari tarikh emel ini. Harap maklum bahawa sebarang
    pertanyaan yang diterima selepas pukul 5.00 petang (Isnin – Jumaat) akan
    diproses pada hari bekerja yang berikutnya.

    Untuk pembatalan polisi/kontrak/sijil
    Permintaan anda akan diproses dengan sewajarnya dan surat rasmi akan
    dihantar kepada anda dalam tempoh 14 hari bekerja.

    Untuk permintaan perubahan alamat/emel/nombor telefon
    Kami dengan ini mengesahkan penerimaan permintaan anda dan maklumat
    peribadi anda akan dikemaskini dalam tempoh 2 hari bekerja. Untuk makluman
    perubahan alamat, SMS akan dihantar ke nombor telefon bimbit yang
    didaftarkan.

    Untuk penyerahan Borang Kemaskini Maklumat
    Kami dengan ini mengesahkan bahawa borang tersebut telah diterima dan
    maklumat peribadi anda akan dikemaskini dalam tempoh 7 hari bekerja.

    Untuk sebarang penjelasan lanjut, sila hubungi kami melalui:

    Talian Khidmat Pelanggan Careline: 1300-88-5055
    Emel: wecare@sunlifemalaysia.com
    Waktu Operasi: Isnin hingga Jumaat (8.30 pagi hingga 5.00 petang)

    Terima kasih dan kami sentiasa bersama untuk mencerahkan hari anda!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pon dapat jugak. Sbb sy emel dorg nak cancel. So camna ni

      Delete
    2. dapat balik tak duit pembayaran yang dibuat

      Delete
  85. saya baru je cancel..bli 1 policy jadi bayar 3 policy..pelik betul

    ReplyDelete
  86. Salam nak tanya. Sunlife ni boleh ke potong duit dari credit card cimb kita?

    ReplyDelete
  87. Try email diorg cakap nk cancel
    wecare@sunlifemalaysia.com

    ReplyDelete
  88. Sy baru dftar dgn pelan sunlink max (sunlife malaysia),, diorang ckap insuran ni mcm simpanan,, rm200 akn ditolak setiap bulan, tempoh matang selama 3tahun,,bila tamat tempoh matang,sy boleh ttup insurans tersebuf dan duit bgi 3thun tu dpt semula,, mcm simpanan biasa,, boleh percaya ke?? Diorang pnggil pelan ni sbgai simpanan hibah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samala I jugak..surat kontrak Tak smpi pun umah lg.Tolak dah rm400 utk 2 bln..sdgkan buat baru bulan Ni..Takutnya..esok g bank dulu cek duit dlm CImb..takut diaorg ambik lagi...n then clearkan duit terus..then email cancellation notice..fuhh..terbang rm400 kalau Tak leh refund.boleh sebiji handbag tu..huhh

      Delete
    2. Ok kes nie baik encik pergi ke office sunlife untuk membuat pemeriksaan.. Jgn takut sunlife tak ada penipuan.. Sbb semasa dia call perbualan en di rakam kan sebagai bukti..semua rakaman itu ada sah dan betul mane2 pihak yang salah..

      Delete
  89. Salam abam2 smua. .nak tau dy tolak dri akaun mne yee ..sbb dy ad bgi card cimb tapi akaun cimb mmg sye xde.. so insurance ni akn tolak dri akaun yg sye pkai ke sbb sye xde plak bgi ap2 info psal akaun yg sye pkai.. mcm mne nak tau yee ?Klai tahu bleh sye ksong kan akaun dlu smntara nak dpat no polisi nak batal kan insurance nii ..tlong replay yee.. tq

    ReplyDelete
  90. Salam , hi nak tnye , baru je dpt call dri sunlife , entah kenapa saya cakap setuju then macam tk sedap hati so keluarkan duit dlm cimb terus. So mcm mane nak batalkan kalau tkde no policy?

    ReplyDelete
  91. Tumpang tanya. Sy ada apply sunlink max. Adakah ini jugak menipu😭😭😭. Tlg bg pencerahan mana2 yg thu. Sy bru apply, rm 600 utk 2 bulan kena potong dlm acc.

    ReplyDelete
  92. Hi, 28/11 ada org call dia dri cimb so dia promote lah sunlife ni. Then, tgah kerja ofcourse lah org dh ckp tgah kerja dia boleh mintak kita spent masa dgn dia utk dia terangkan. So, tersetuju. bulan 12 dia dh start tolak RM78. dia kata ni starting je. nnti RM15 je bayar stiap bulan. So bulan 12 punya gaji saya keluarkan semua pindah kat kad lain. so skrg tgah dlm proses nk batalkan. Nasib baik jumpa blog ni hihi. thank youuuu. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak buat pembatalan baik pergi office sunlife.. Bg detail2.. Mudah untuk semua pihak

      Delete
  93. saya byr rm3000 utk setahun, nk batal dourg ckp dpt rm700 saja refund.. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semasa penerangan tu plz tolong sah kan dan faham betul2.bukan sunlife sahaja. Tapi byk yang berlaku insuren lain jugak.. Benda mcm nie byk berlaku.. So faham dgn detail dan baru setuju.. Sbb setiap perbualan akan di rakamkan untuk bukti tq

      Delete
  94. sy pernah buat ni masa tu nk buat acc baru cimb, tp dia x minta apa2 bayaran, katanya cuma maintain simpan rm200 tiap bulan, tapi sy x dpt maintain, dan xde pulak dia deduct apa, xde call or mesej perkembangan, kadang bila teringat psl sun life ni sy fikir cemana nk check, pening.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok kalau nak cek untuk sunlife.. Boleh pergi ke laman wab atau terus call 1300885055
      Atau terus ke office
      Customer service mezzanine floor
      338 jalan tuanku abdul rahman
      50100 kuala lumpur

      Jangan buat andai sendiri plz pergi tempat atau call.. Tq

      Delete
  95. Salam. Terima kasih sebab share tentang insurance cancellation. Sangat bermanfaat.

    ReplyDelete
  96. I pon baru kena. Actually i br buat lloan rmh dgn cimb. Previously dye ckp sunlife insurance ni utk rmh. Like compulsary la.. So.. Hrni dpt calll dgn pic cimb loan i.. Srh dtg cimb utk sign agreemnt inssurance. I ni pon perrgilaaa iingtkn wajiib kn. Sbb bile i tnye pic cimb tu.. Xbleh ke nk amekk insuurance lain. Dye kata x boleh. Sbb sunllifee nii panel ins cimb. Makanyyaaa i sign jela. Sbb ingtkn bende tu wwajib kn. Paastu tup2 mintak i trus byr kt kauntr for 2 mth trus... Which amount (350). Mcm kn pukau je baayar bodoh2 cmtu. Aftr tht.. Br i n husband perasan n rs xssdp hati.. Rasenye niiii mcm personal ins je.. N x beerbaloi utk engaged. N we decided to terminaate walauppun br 2 jam lpass byr forr 2nd mth fee...i juust worried ade x miniimum mth kn byr duluu baru boleh terminate??helpppp me. Tq

    ReplyDelete
  97. Saya nk tanya kl nak cancel insuran sun life nie mmg kena buat surat ke...kl setakat call diorg ckp nk cancel jer boleh ke...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak senang hantar email.. tanya prosedur nak batalkan polisi.. saya dah cuba.. so far ade reply and saya pon dah terminate. nanti ade staff akan balas email.tanya no polisi ape semua, dan bagi details yg pihak insurance nak. nanti dia ade bagi Borang Pembatalan Polisi dekat email. so nanti scan borong tu serta Salinan ic.. lepas 2 minggu submit, tanya status pembatalan polisi tu. nanti pihak insurance bagi thu sudah terminate atau blom.

      Delete
  98. Sy dah lama nak terminate, reason X sesuai dgn sy. Start contribute 2013.Asal rm58 naik rm68. Tp X tau cara nak terminate. Nak dijadikan cerita tahun lepas operation buang Batu karang, sy claim online(all document online) & dpt 10k++. Tahun ni operation lg dpt 5k.. rasa mcm X nak terminate pulak...
    Moral of story, baru sy tahu kelebihan Ada insurance ni, itu baru sikit..cuma kita kena tahu plan yg sesuai utk kita & family. Semoga bermanfaat

    ReplyDelete
  99. baru kene tadi duit rm109.80 kene potong tiap2 bulan...

    ReplyDelete
  100. baru td kena call and accept.
    hmm terus search. confirm ke tipu pls respon

    ReplyDelete
  101. kalau sun save assured by sun life penipu tak? time buat debit card dkt cimb, dorang promote insurance ni

    ReplyDelete
  102. Nak tanye Tadi baru dia call .. Tapi saya cakap saya tak nak.. Tapi dia amik email dgn alamat rumah .. Tu kira saya ade join ke n

    ReplyDelete
  103. Saya dh 5 tahun main.. Kali pertama dh dapat duit. Kali ke 2 x larat dh main. Nk batal. Tapi hutg dalam 800. Tanya org lain dapat refund balik. Ke cane

    ReplyDelete
  104. Saye nk buat cancel tapi surat polisi tu die dh ambek dh. Tapi x buat2 jugak. Saya x ingat bile tarikh saya start nye

    ReplyDelete
  105. dari 2012 sy punya insuran...mcm xberbaloi je

    ReplyDelete